Spring til indhold

Brug flere kanaler til at guide dine kunder

Hvis du kun har en hjemmeside, garanterer det ikke, at kunderne kan finde dig og dine produkter. De fleste mennesker finder frem til en hjemmeside via et facebook-opslag, en anbefaling fra venner og familie eller ved at søge på google.
 
Kig på den øverst del af tragten og se, hvad du kan gøre for at guide dine kunder ned gennem tragten til der, hvor du sælger dine produkter.

Klik på de elementer du vil læse mere om

OMTALE

Hvad siger folk om dig?

Dine kunder er dine bedste ambassadører, og de kan hjælpe dig med at sprede dine budskaber videre i deres egne netværk. Derfor er det vigtigt at du altid har god service og kan give dine kunder en god oplevelse, de vil fortælle videre.
 
En anden måde at skabe god omtale på, er at få din historie bragt i fx lokalavisen. Brug kapitlet ’Dine ønsker og vision’ til at lave en elevatortale eller en artikel, som kan hjælpe med at give dig
god omtale.
 

FACEBOOK

Lav en virksomhedsside på facebook

En side på facebook er en gratis måde at udvide din tilstedeværelse på sociale medier. Du kan nå nye målgrupper og kommunikerer direkte med dine kunder. Du kan også lave betalt annoncering og sælge din honning direkte på facebook-marketplace.
 
Du kan læse mere under værktøjet ‘sociale medier’.

GOOGLE ADS

Annoncering på Google

Med en annonce på Google, bliver din forretning vist øverst, når kunder søger på den slags produkter som du tilbyder. Du betaler kun for annoncering, når der er nogen der klikker på annoncen. Og du sætter selv en beløbsgrænse hver måned, så du har styr på dit forbrug.
 

NETVÆRK

Brug dit netværk

Er der nogen, der kan hjælpe dig med at henvise til din forretning? Det kunne være en samarbejdspartner, hvor I bruger hinandens kunder og netværk til at dele viden om jeres forretninger. Du ved aldrig, hvem din næste loyale kunde kunne være, så det er vigtigt at du henviser til dine salgssteder, når du er ude og ’netværke’.
 

WWW

Din hjemmeside

Din hjemmeside er dit online visitkort. Det er vigtigt at have en hjemmeside, så dine kunder kan se dine produkter og kan kontakte dig for at købe dem. Husk, at dine kunder ikke kan finde din hjemmeside, med mindre de søger på den, eller er blevet guidet derhen via sociale medier, eller omtale.
 
Du kan lære mere under værktøjet ‘Din hjemmeside’

LEADS/KONTAKT

Nå dine kunder

Et lead er, når du får kontaktinformationer fra dine kunder. Det kan fx være, når nogen tilmelder sig dit nyhedsbrev. Så har du fået deres mail og navn. På den måde kan du sende nyheder eller informationer direkte til dine kunder og hjælpe med at fastholde interessen for din forretning

GOOGLE

Søgeord på google

93% af al trafik på nettet starter med en google-søgning. Derfor er det en god idé at dine hjemmeside indeholder tekster med de søgeord, som dine kunder ville bruge i en googlesøgning.
 
Det kunne fx være ’honning’, ’naturprodukter’ eller ’lokal biavler’.
 
Google har et værktøj, der hedder Keyword Planner, som kan hjælpe dig til at finde og vælge de søgeord som passer til din forretning.

INSTAGRAM

Billederne styrer

Instagram er et visuelt medie, så her skal du vise din forretning og dine produkter gennem flotte billeder og videoer. Hvis dine kunder kan lide dit billede, så klikker de på teksten. Hvis de ikke kan lide billedet, så ’scroller’ de bare videre, uden at have læst hvad du ellers har skrevet

Du kan læse mere i værktøjet ‘sociale medier’