Din visuelle identitet
Din visuelle identitet viser kunderne hvem du er. Det skaber genkendelighed og kan hjælpe dig til at skille sig ud fra andre, lignende produkter. En succesful og gennemtænkt visuel identitet, kan hjælpe dig med at nå nye markeder og kundesegmenter.
En visuel identitet består af:
- Et logo
- Farver
- En skrifttype
- Billeder
I dette værktøj kan du samle det materiale du vil bruge til at skabe din visuelle identitet, samt få noget inspiration, så du kan skabe det bedste produkt, der rammer dine kunder.
Dit logo
Dit logo er det dine kunder genkender dig på. Et godt logo er en visuel repræsentation af din virksomhed der hurtigt fortæller kunderne hvem du er og som skiller sig ud. Tænk på hvordan forskellige virksomheder bruger logoet til at skabe opmærksomhed – McDonalds bruger de gyldne buer overalt og kan derfor nemt fortælle folk hvor de kan finde den nærmeste restaurant.
Med nedslående værktøj kan du lave et logo som du kan bruge på alle dine platforme. Værktøjet er gratis men kræver en bruger. Værktøjet er på Engelsk.
Her kan du lave dit eget logo
www.logo.com
Har du brug for at downloade dit logo kan du højreklikke på billedet og vælge “gem billede som”.
Din farvepalette
En god farvepalette er med til at skabe genkendelighed for kunden. Tænk på hvordan store virksomheder alle har en genkendelig farvepalette der skiller dem ud fra mængden – ikea bruger blå og gul, men McDonald’s bruger rød og gul.
En god farvepallette er derfor en vigtig del af din visuelle identitet. Du skal derfor vælge 2 eller 3 farver der passer sammen og fortæller noget om din virksomhed
Dette værktøj giver dig farven som en hexkode (eksempelvis #97bf33). En hexkode fortæller computeren eller programmet hvilken farve den skal bruge. Du kan bruge denne kode i diverse designværktøjer, som canva eller på logo.com. Du kan også bruge koden når du laver din hjemmeside.
Din Skrifttype
At vælge den rigtige skrifttype kan være en overvældende opgave. Der findes uendeligt mange skrifttyper derude og ikke alle er lige gode. En god skrifttype er en balance mellem hvordan den ser ud og hvor læselig den er. En dekorativ skrifttype kan være fristende men hvis kunderne ikke kan læse den, gør den mere skade for dit produkt end gavn.
Nedenfor kan du se et udvalg af populære skrifttyper der viser, hvordan forskellige skrifttyper kan give et anderledes udtryk.
Her kan du se flere skrifttyper og downloade dem til senere brug:
fonts.google.com
SÅDAN INSTALLERER DU EN SKRIFTTYPE
Vælger du at downloade din valgte skrifttype på hjemmesiden får du en mappe med en række filer kaldet “.ttf”. For at kunne bruge din valgte skrifttype skal du installere fonten (ttf filen) på din computer. Når skrifttypen er installeret kan du bruge den i programmer som du har installeret på din computer (for eksempel Word).
Online værktøjer har deres eget bibliotek af skrifttyper. Nogle gange tillader de dig at uploade dine egne skrifttyper. De vil dog typisk bruge Googles skrifttyper, så du kan nemt finde din valgte skrifttyper i værktøjerne.
DIN SKRIFTTYPE PÅ AFSTAND
Husk at skrifttypen også skal være læselig på afstand. Prøv at printe din tekst ud os se den på afstand. Kan din tekst ikke læses så gør den større.
Dine signaturbilleder
I det moderne medielandskab er billedet blevet mere og mere vigtigt. Billeder fanger typisk øjet hurtigere end ord og er hurtige til at formidle stemning, stil og tone. Det er derfor vigtigt for dit brand og din virksomhed at du har nogle specifikke billeder der kommunikerer din virksomhed til kunden. Disse billeder kaldes for signaturbilleder.
Et signaturbilleder er et billede, der på en eller anden måde indfanger essensen af dit brand i et specielt udtryk – fx sammen med dit logo – og som efterhånden bliver en del af din visuelle identitet
Det er vigtigt at dine signaturbilleder:
-
-
- er skape og er de vigtige elementer i fokus
- ikke har for mange forstyrrende elementer i billedet, der kan lede folk væk fra det vigtige
- er store nok til at kunne bruges forskellige steder uden at du mister detaljer?
-
I værktøjet nedenfor kan du uploade dine signaturbilleder, så du altid har dem ved hånden.
Har du brug for at downloade dine billeder kan du højreklikke på dem og vælge “gem billede som”.
På de nedstående sider kan du gratis downloade billeder, som du kan bruge i din egen markedføring.
Find gratis billeder her:
www.pexels.com
www.unsplash.com
www.pixababy.com
www.reshot.com
Gratis værtøjer til billedredigering:
www.canva.com
www.pixlr.com